BiznesSukces finansowysukces w biznesie

Na jakim poziomie jesteś w swoim biznesie?

Przez Październik 6, 2016 Brak Komentarzy

Meandry budowania własnego biznesu mogą być kręte. W tym artykule poznasz poszczególne etapy budowania własnej firmy, dowiesz się jakie stoją za nimi wyzwania i poznasz kroki, które pomogą ci osiągnąć sukces na każdym z etapów. Oto twoja mapa biznesu:

  1. Etap Marzenia
  2. Etap Wyłaniania się
  3. Etap Ekspansji
  4. Etap Wpływu
  1. Etap Marzenia

Na etapie Marzenia na razie śnisz o własnym biznesie. Masz stałą pracę. Pracujesz dla kogoś. Być może wychowujesz dzieci i chodzą Ci po głowie myśli o swojej firmie. Zastanawiasz się, czy nie otworzyć kwiaciarni, a może sklepu internetowego, a może zamienić swoją pasję do rozwoju osobistego w pracę coacha? Marzysz o możliwości decydowania o swoim czasie. Masz już dość tkwienia w strukturze organizacji, na którą nie masz wpływu. Nie chcesz już wykonywać poleceń szefa, na które w głębi ducha się nie zgadzasz. Zaczynasz szukać w Internecie, chodzisz na spotkania networkingowe i zapisujesz się na szkolenia. Zaczynasz się rozwijać i obserwujesz innych, którzy już mają swoje biznesy. Rozmawiasz o założeniu biznesu z przyjaciółką. Boisz się założyć coś sama, gdy z  kimś raźniej i łatwiej. Co rusz pojawia się inny pomysł. Każdy z nich kusi cię i wydaje się ekscytujący. Ty natomiast marzysz o tym czymś, twoim, co siedzi w głębi twojej duszy od dawna, może nawet od dziecka. Tęsknisz za tym coraz bardziej.

  1. Etap Wyłonienia

W końcu postanawiasz działać. Zaczynasz coaching w tym temacie lub po prostu zbierasz się na odwagę i postanawiasz wystartować. Może szukasz dofinansowania. Robisz analizę rynku lub rzucasz się z entuzjazmem w działanie. Na początku nie wiesz, czego nie wiesz i to jest Ok. Nie znasz swojego idealnego klienta i nie wiesz, jak do niego dotrzeć. Rzucasz się na tworzenie strony internetowej i zastanawiasz się dlaczego nie masz jeszcze klientów. Przecież to, co robisz, jest naprawdę fantastyczne. Nie jesteś pewna, czy nadajesz się do prowadzenia własnej firmy. To nie jest łatwy etap. Masz dużo obaw i wątpliwości, ale z drugiej strony cały ocean entuzjazmu, który Cię niesie na fali.

Poznaj wyzwania na Etapie Wyłonienia:

  • Jesteś tak skoncentrowana na swojej wizji biznesu, że nie słyszysz prawdziwych potrzeb rynku. Twoja wizja może być tak silna i tak mocno się z nią możesz utożsamiać, że każda krytyka czy wskazówka z zewnątrz rani Twoje ego. Przywiązujesz się do nazwy i logo firmy. Skupiasz się bardziej na identyfikacji wizualnej niż na kliencie.
  • Boisz się wyjść do ludzi i zaoferować swój produkt.
  • Nie wiesz, czego nie wiesz.

Jakie jest remedium na błędy?

  • Zrób badanie wśród znajomych czy na Facebooku i dowiedz się, czego twoi potencjalni klienci najbardziej potrzebują.
  • Obierz wstępny kierunek. Ankieta potrzeb Twoich klientów pozwoli ci na ustalenie konkretnych kroków.

Jakie są zalety Etapu Wyłonienia?

Największą zaletą tego etapu jest przechodzenie przez niego. Co za podróż! Nie ma tu za wiele pieniędzy, ale jest dużo pasji, funu i ekscytacji!

Jakich umiejętności potrzebujesz na tym etapie?

  • Musisz nauczyć się koncentracji i konsekwentnego działania.
  • Musisz zacząć wybierać swoją niszę i idealnego klienta.
  • Musisz uczyć się networkingu, marketingu i sprzedaży.
  • M U S I S Z  zacząć wychodzić do klienta i opowiadać o swojej usłudze/produkcie.

Sukces na tym etapie osiągniesz wtedy, kiedy:

  • Doświadczysz efektu roju pszczół. Gdy będziesz mówić o swojej usłudze/produkcie,  klienci będą sami chcieli dowiedzieć się, czym się zajmujesz i jak to działa.

Niektórzy są na Etapie Wyłonienia rok, a niektórzy kilka lat. Wszystko zależy od Twojego zaangażowania w poszukiwania wewnętrzne czyli określenie tego, czego naprawdę  pragniesz oraz zewnętrzne: stworzenie lub znalezienie takiej usługi produktu, która będzie miała wzięcie na rynku.

  1. Etap Ekspansji

Na tym etapie poszukujesz skutecznych strategii, by zdobyć klientów. W końcu zrozumiałaś, że siedzenie za ekranem komputera nie uruchomi deszczu telefonów, więc rozglądasz się za sposobami na efektywne pozyskiwanie swojej klienteli. Już wiesz, mniej więcej, kto jest Twoim idealnym klientem i gdzie można go znaleźć. Zaczynasz aktywnie działać. Jesteś bardziej ugruntowana w swoich poczynaniach. Z chmur i wizji zeszłaś na ziemię.

Poznaj wyzwania na Etapie Ekspansji:

  • Szukasz magicznego sposobu zrobienia pieniędzy w szybki i natychmiastowy sposób.
  • Jeszcze do końca nie umiesz sprzedawać, skutecznie networkować i oferować swoich produktów.
  • Możesz się zniechęcać, że networking nie przynosi takich efektów jak opowiadają. Zaczekaj, zaczekaj, przecież ważna jest druga randka i to ty masz dzwonić. (-:
  • Błędem jest nie dawanie sobie prawa do błędu. Pozwól sobie na błąd. Im więcej ich popełnisz, tym więcej się z nich nauczysz i więcej ich unikniesz w przyszłości.
  • Choć zaczynasz wiedzieć, czego nie wiesz i jakich umiejętności potrzebujesz, możesz się jeszcze bać prosić o pomoc, gdyż albo się wstydzisz, albo obawiasz się, że cię na to nie stać.
  • Marzysz o dochodzie pasywnym i nie chcesz przyjąć do wiadomości, że najpierw buduje się przychód aktywny.
  • Możesz jeszcze za dużo pracować, biorąc każdego klienta, który się nawinie.
  • Entuzjazm okresu wyłonienia już dawną minął i zaczyna cię ogarniać zmęczenie.

Jakie są zalety Etapu Ekspansji?

To etap, na którym naprawdę masz szansę zacząć zarabiać pieniądze regularnie, jeżeli będziesz tylko konsekwentna w swojej strategii marketingowo-sprzedażowej. Zaczynasz budować swoją markę eksperta. Piszesz blog, uruchamiasz newsletter. Zaczynasz pojawiać się jako mówca na konferencjach. Może nawet już prowadzisz webinaria. Ludzie zaczynają Cię rozpoznawać. Kiedy skupisz się w 80% swojego czasu na pozyskiwaniu rekomendacji i prośbach o polecenie oraz budowaniu swojej marki eksperta to faktycznie:

  • Będziesz zarabiać pieniądze regularnie.
  • Będziesz czuć się bardziej komfortowo w sprzedaży własnych usług.
  • Staniesz się dobrą marketerką własnych usług ( blog, newsletter, FB i inne social Media)
  • W końcu poczujesz, ze Twoje produkty czy usługi przynoszą korzyści Twoim klientom i dzięki temu Twoje poczucie własnej wartości wzmocni się, a ty nabierzesz większego zaufania do samej siebie.
  • Nabierzesz klarowności swojej wizji i łatwiej Ci się będzie skupić na konkretnych strategiach.

Jakich umiejętności potrzebujesz na tym etapie?

  • umiejętność jasnego i prostego mówienia, o tym co robisz
  • sprzedaż z gracją i wsłuchiwanie się w potrzeby klienta
  • networking z luzem i uśmiechem
  • przemawianie i robienie prezentacji przed grupami ludzi

Sukces na tym etapie osiągniesz wtedy kiedy:

  • Masz tylu klientów, ilu potrzebujesz. Co więcej, jesteś zabukowana na parę tygodni/miesięcy do przodu.
  • Twoi klienci Cię polecają i jesteś znana jako ekspert w swojej dziedzinie.
  • Czujesz, że sprzedajesz z łatwością i daje ci to radość, a klientom satysfakcję.
  • Pracujesz z asystentką na pełny etat lub nawet masz już więcej osób w zespole.
  • Otrzymujesz zaproszenia na konferencje, targi, wykłady. Inni zauważają Twój sukces.

Powoli we własnym biznesie zaczynasz pływać jak ryba w wodzie. Masz więcej spokoju i zaczynasz widzieć, ile jest jeszcze do zrobienia. Stajesz się nie tylko właścicielką biznesu, ale też liderką i swoim działaniem pokazujesz innym jak osiągać sukces.

  1. Etapu Wpływu

Na tym etapie zaczynasz grać na większą skalę i stajesz się prawdziwą liderką w swojej branży. Jesteś rozpoznawalna. Ludzie uczą się od Ciebie i chcą z Tobą przebywać. Nabierasz potrzeby, by swoje doświadczenie przekazać dalej i czujesz, że twój biznes i Twoje sukcesy nie są tylko dla Ciebie. Chcesz się nimi dzielić i dzięki temu czynić ten świat lepszym. Może też się okazać, ze zaczynają Cię spotykać przykrości. Ludzie zaczynają Ci zazdrościć i atakować intensywną krytyką. To nie jest miłe, ale niektórzy mogą tylko doświadczyć sukcesu przez próbę ukąszenia sukcesu innych. Bądź na to przygotowana. Jak jesteś na szczycie, jesteś bardziej widoczna. Czujesz, że czeka cię misja do spełnienia. Twoja Dusza Cię woła i coraz częściej słyszysz jej podszepty.

Poznaj wyzwania na Etapie Wpływu:

  • Twoi konkurenci zaczynają kopiować Twoje poczynania. Musisz zadbać o prawną stronę Twojej firmy i lepiej się zabezpieczyć.
  • Możesz zacząć zarabiać tyle pieniędzy, że woda sodowa uderza Ci do głowy i wiele z nich bezsensownie wydajesz.
  • Inwestujesz w większe projekty, zatrudniasz więcej osób i zaczynasz kreować większe koszty. Uważaj, gdyż może się okazać, że pomimo ilości i wielkości projektów zaczynasz zarabiać mniej, gdyż koszty pożerają Twój dochód. Pamiętaj, nie chodzi o obrót tylko o to, co Ci zostaje w kieszeni.
  • Twoja firma za szybko rośnie. Masz za dużo na głowie i gubisz się.
  • Dodatkowo, cały czas korzystasz z tego samego portfolio klientów. Twoje źródło zaczyna powoli wysychać, a ty stale krążysz w tym samym gronie znajomych, partnerów biznesowych i kontaktów.
  • Możesz się trochę rozleniwić i stracić czujność.
  • Większość obszarów firmy outsourcujesz i nie do końca je monitorujesz.

Nadchodzi czas na przewartościowania. Jakie są Twoje wartości? Czego pragniesz teraz? Warto na tym etapie ponownie pochylić się nad swoją misję życiową i ją przedefiniować.

Jakie są zalety Etapu Wpływu?

  • Masz niepodważalny status eksperta.
  • Biznes kręci się sam. Masz stałe przychody, które ciągle rosną. Masz zespół, który się zajmuje Twoim biznesem. Ty bardziej doglądasz i tworzysz nowe wizje.
  • Możesz w końcu w pełni skontaktować się ze swoją misją, swoją dharmą, tym, po co jesteś na tej planecie. Twoim podstawowym celem na tym etapie jest zsynchronizowanie Twojego biznesu z misją życiową.
  • Oprócz aktywnego przychodu masz już wypracowane i stale wypracowujesz nowe źródła pasywnego przychodu.
  • Tworzysz partnerstwa biznesowe.
  • Twoja strona generuje Ci przychody i jest odwiedzana przez setki/tysiące/miliony osób. Masz fanów, którzy robią ci marketing szeptany. Nie musisz szukać klientów. Klienci znajdują Ciebie. Twoje komunikaty na social media są replikowane w tysiącach.

Jakich umiejętności potrzebujesz na tym etapie?

  • Świadome łączenie swojego biznesu z misją życiową
  • Pisanie artykułów, postów, newslettera i regularne doglądanie Twojego marketingu.
  • Wysubtelnianie i pogłębianie swojego przekazu marketingowego
  • Umiejętności zarządzania zespołem i umiejętności przywódcze

Sukces na tym etapie osiągniesz wtedy, kiedy:

  • Ludzie, podchodzą do Ciebie na konferencjach i dziękują Ci za Twoją pracę, blog, newsletter, czy Twój kanał YouTube czy inne formy Twojej działalności.
  • Piszesz książki.
  • Tworzysz i sprzedajesz produkty, które generują Ci pasywny przychód.
  • Zaczynasz być regularnie zapraszana do TV, radio czy gazet.
  • Masz zapełnioną listę klientów i oczekujących. Możesz być zabukowana na parę miesięcy lub nawet lat do przodu.

A ty na jakim etapie biznesu jesteś?

Skorzystaj z tej mapy, by osiągnąć pełny sukces, na jaki zasługujesz.

Jeżeli jesteś na poziomie Wyłonienia, Ekspansji lub Wpływu

zapisz się na gratisową strategiczną sesję ze mną

ZAPISZ SIĘ!

Dodaj komentarz